Per 1 januari 2019 'werkt' de Groene Kaart op de NCC site niet meer. Aanmelden doe je hier: ga naar 'Aanmelden'.

Bommen en Bunkers    2019

In 2011 hebben we op deze locatie al een Battlefield tour gehad.                                                                          Het programma van 2019 zal geheel anders zijn.                                                                                                        We bezoeken andere bezienswaardigheden.                                                                                                              We maken er een totaal andere rally van.

Van zaterdag 27 april tot zaterdag 4 mei 2019

Onze Battlefield tours staan voor:

 

            *  Gezelligheid

 

           *  Geschiedenis

Grand Fort Philippe

Voor de NCC Battlefield tour van 2019 slaan we de  (voor-)tenten op aan de Noord Franse Kust en wel aan de Cote d'Opale.

Het programma loopt van zaterdag 27 april tot zaterdag 4 mei, als we allemaal weer vertrekken.

De hoogtepunten uit ons programma vind je door op de ronde foto's te klikken. 

Klik op de foto's voor meer info

De Bunkers

V1 afvuur inrichtingen

V2 fabriek en afvuurinstallatie

Grand Fort Philippe

Grand Fort Philippe is een klein plaatsje, dat aan de Noord Franse kust in slaap is gevallen. Haar kleinere broertje Petit Fort Philippe is meer bruisend en vol leven.

Grand Fort Philippe ligt 200 km van het voormalig NCC-terrein 'De Zandkreek' in Kortgene (waar we nog steeds welkom zijn).

 

De Camping

Onze camping ligt in de beschutting van de duinen. Op loopafstand ligt Grand Fort Philippe, waar je boodschappen kunt doen. Op vijf minuten met de auto ben je bij de Lidl of bij de SuperU, waar je ook goedkoop kunt tanken (met credit card).          De emplacementen zijn omgeven door heggetjes.  Deze camping wordt de uitvalbasis voor onze tour.

Een stukje geschiedenis van de streek

 Karel V en later Philips II. In 1600 moest Prins Maurits, helemaal tegen zijn zin, de Duinkerker Kapers via land verslaan. Bij Nieuwpoort kwam hij onverwacht een Spaans leger tegen: Slag bij Nieuwpoort.

De Duinkerker Kapers.

Wat hadden wij in de Gouden Eeuw last van de Duinkerker Kapers. Deze zeerovers maakte het de Hollandse handelsvloot heel erg moeilijk.  De Duinkerkers hadden hoofd-zakelijk belang bij de lading en begingen geen onnodige wreedheden,  omdat bij een volgende overval de Nederlanders zich veel heftiger zouden gaan verzetten.

Wie waren die Duinkerker kapers?                      'Onze' Watergeuzen hadden in de tachtig jarige Oorlog alle havens in Holland en Zeeland  veroverd. De eerste haven waar de Spanjaarden gebruik van konden maken was Graveline (Grevelingen). 

Zoals de Watergeuzen zeerovers waren voor de Prins, zo waren de Duinkerker Kapers zeerovers voor de Spanjaarden van

Ook leuk om te weten...

Grand Fort Philippe ligt aan het riviertje de Aa.

De taalgrens Nederlands - Frans heeft altijd langs dit riviertje gelopen. Nog steeds is het de grens tussen departement Nord en Pas de Calais

Ten noorden ervan sprak men (een soort) Nederlands.   Ten zuiden / westen ervan Frans. Heel oude mensen kunnen in dit deel van Frankrijk nog iets verstaan als er Nederlands wordt gesproken.

Vlaanderen is altijd twee talig geweest: thuis werd er Vlaams gesproken en op kantoor en in het leger sprak men Frans. In Wallonië sprak men alleen Frans.

De Battlefield tour

Een klein stukje geschiedenis

De Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918) heeft zo veel jonge mannen het leven gekost, dat iedereen de oorlog helemaal 'zat' is. Nooit meer oorlog zegt iedereen!

Daarom bouwt Frankrijk grote forten aan de grens met de Duitsers: de Maginotlinie.

De Duitsers bouwen op hun beurt De Westwall

In november 1918 eindigt ook voor Duitsland het vechten. De keizer is naar Nederland gevlucht en de legerleiding wil geen leiding geven aan het land. Een echte regering is er na vier jaar oorlog niet meer. In Duitsland zijn er te veel partijen die de leiding willen nemen, maar dat loopt uit op een burgeroorlog.

Doordat er geen echte Duitse regering is, worden de vredesonderhandelingen een flop voor Duitsland. Duitsland moet heel veel goud, als herstelbetaling geven aan de Geallieerden. Niet alleen goud, maar ook machines. Als dat in 1921 niet lukt, bezetten Franse en Belgische troepen zelfs het Ruhrgebied. Het hart van de Duitse industrie. In 1923 vindt in Duitsland een hyperinflatie plaats en is het geld niets meer waard.  

Verbazend genoeg volgt daarna een periode van relatieve rust: de economie wordt weer op poten gezet en politici als Gustav Stresemann leiden Duitsland met een verstandige buitenlandse politiek in rustiger vaarwater. 

De economische crisis van 1929 brengt echter alles weer aan het wankelen en wakkert het verlangen bij rechts aan op een meer autoritaire staat. Zij denken Adolf Hitler, leider van de NSDAP, voor hun karretje te kunnen spannen. Het gaat natuurlijk anders uitpakken. Heel anders!

Hitler wijdt de armoede aan de herstelbetalingen. Hij wijst ook boos-doeners aan: Joden en het buitenland, dat altijd Duitsland in de weg zit.

Hij belooft werk. Hij belooft welvaart.

Met veel spierballentaal zweept hij het Duitse volk op om 'voor Duitsland op te komen'.

De wereld houdt de adem in, maar grijpt niet in. Ook niet als Duitsland in maart 1938 Oostenrijk 'inpikt'en in oktober het Sudetenland.

N.B.  In 2010 betaalde Duitsland zijn laatste schulden af in het kader van de 'Herstelbetalingen' uit de Eerste Wereldoorlog.

Frankrijk is al twee keer door de Duitsers onder de voet gelopen. 

Zij bouwen een ondoordringbare fortengordel aan de grens bij hun oude vijand Duitsland: De Maginotlinie.

Deze loopt van Corsica tot het Nauw van Calais, maar is niet overal even robuust: Na Montmédy zijn het lichte bunkertjes met veldverster-kingen. Bij Lille en Maubeuge staan weer iets steviger kazematten.

In het stuk tussen Montmédy en Maubeuge liggen de Ardennen. De Duitsers zouden met hun tanks nooit door de Ardennen kunnen komen: dat waren allemaal smalle,  modderige weggetjes. Die weggetjes lopen van de heuvel, zigzag naar het dorp. Om in het volgende dorp te komen, moet je weer zigzag omhoog over de volgende heuvels.

Een leger met zware kanonnen en tanks komt daar veel te traag vooruit, dus door de Ardennen trekken is voor een groot, aanvallend leger geen optie. Zeker niet in die tijd, als er nog geen snel-wegen zijn.

Toch valt Duitsland op 10 mei 1940 De Lage landen (Nederland en België) en Frankrijk aan. En nog wel dwars door de Ardennen. De aanval op zich is al gekkenwerk: Hitler Duitsland is bij de aanval op Polen in 1939, bijna door zijn kogels en granaten heen. Wel 50% van alle voertuigen is onbruikbaar geworden. Als je bedenkt dat maar 10% van het Duitse leger gemotoriseerd is, begrijp je dat Duitsland helemaal geen machtig en modern leger heeft bij de aanval in 1940. Daarom heeft Generaal Erich von Manstein een slim, maar gedurfd plan bedacht. Samen met  Generaal der Pantsertroepen Heinz Guderian maakt hij een plan om met een tankkorps dwars door de Ardennen Frankrijk binnen te vallen om: 1. de  'race to the sea'  deze keer wel te winnen 2. de Maginotlinie in de rug aan te vallen. Guderian maakt er een technische oorlog van: snelle tanks en radioverbinding tussen de tanks moesten de operatie doen slagen.

Bijzonder is dat de Duitse tanks helemaal niet zo goed waren als de Franse tanks. Het was dus een dikke gok. De verrassing voor de Fransen is zo groot, dat ze op de vlucht slaan. Ook al hbben zij een groter leger en betere bewapening.

Race to the sea

In de Eerste Wereldoorlog is het doel van Duitsland om Frankrijk te veroveren. De Fransen zouden zich (net als in 1870) wel overgeven. Daardoor geven de Duitsers weinig aandacht aan het veroveren van de Kanaal havens: Duinkerke, Calais Boulogne, Dieppe en Le Havre. 

De Britten, die de Fransen hielpen, hebben daar wel oog voor, want in deze havens landen de boten uit Engeland. De Duitsers veroveren geen enkele haven, behalve Antwerpen, maar dan moet je via de Nederlandse Wes-terschelde varen. Zo verliezen ze de 'race to the sea'.

Dat zal Duitsland geen tweede keer gebeuren! Als op 25 juni 1940 de wapenstilstand wordt getekend door Frankrijk en Duitsland, heeft Duitsland de gehele Franse kust in handen. En dat is nodig, want Hitler wil meer dan de verovering van De Lage Landen en Frankrijk. Hitler wil Groot- Brittannië veroveren.: Operatie Seelöwe!

De eerste bunkers aan de Franse Kust 

Voor de aanval op Groot- Brittannië zijn veel schepen nodig. Om die schepen te beschermen tegen Britse vliegtuigen, zijn veel kanonnen nodig. Voor bescherming van die kanonnen zijn weer veel bunkers nodig.

Vanaf 1940 gaan de Duitsers al bunkers bouwen aan de Franse Kust.

 

 

Maar voor de aanval op  Groot- Brittannië kan plaats vinden, moet eerst de Britse luchtmacht (RAF) verslagen worden in de 'Battle of Brittain'. Dat klusje zal Luchtmaarschalk Göring  wel even opknappen.  Voor deze luchtslag heeft Göring eigenlijk geen goede plannen met duidelijke doelen.

De eerste fase van de 'Battle of Brittain' vindt plaats boven het Kanaal, tussen Frankrijk en Groot-Brittannie. Het is eigenlijk kijken wat die ander kan.

 

 

 

In augustus 1940 komt Göring met een plan: Operatie Adelaar. De havens van Groot-Brittannië en vliegvelden langs de Britse kust worden aangevallen.

 

Eind augustus wordt Hitler ongeduldig. Straks komt de herfst met de herfststormen en dan kan de zee erg ruig zijn. Göring besluit de Britse vliegvelden aan te vallen. Geen vliegvelden is geen vliegtuigen in de lucht! Maar de Britten bijten van zich af. Ze bombarderen zelfs Berlijn!

Dan beveelt Hitler hoogst per-soonlijk om grote Britse steden te bombarderen. Göring is woedend: nog even doorbijten en de Britten zijn door hun vliegtuigen en piloten heen. In september regent het bommen op oa. Londen. 

 

In oktober begint de herfst. De tijd voor de Duitse aanval op Groot-Brittannië is voorbij. Heel oktober bombarderen de Duitsers nog delen van Groot-Brittannië, maar de Britse vliegers krijgen eindelijk wat meer rust.

De 'Battle of Brittain' is door de Britten gewonnen.

De landingsvaartuigen liggen die herfst werkeloos in de Europese havens.

 

De Rally 

Ja, dan wordt het tijd om het eens over de rally te hebben.

Wij adviseren iedereen om vrijdagavond al een slag te maken en de caravan te laten overnachten op de Zandkreek in Kortgene of in Ellewoutsdijk. 

 

Op zaterdag 27 april ben je vanaf 13.30 uur van harte welkom op de camping in Grand Fort Philippe. 

Die middag maken we nog een wandeling door de duinen, over het strand en door de smalle straatjes van het dorp.

Die avond hebben we een gezamenlijke maaltijd, d.w.z. we hebben 'pret met een omelet': ieder maakt zijn lekkerste omelet.

 

Op zondagmorgen is er markt in Petit Fort Philippe. Daar zijn heel lekkere dingen te koop.

In de middag bezoeken we Calais. We maken een wandeling en bezoeken de vuurtoren voor een onvergetelijk uitzicht over Calais..

 

Op maandag gaan we op 'bunkerbezoek'. De Franse Kust ligt er vol mee. We gaan de geschiedenis en ontwikkeling van bunkers aan de Franse Kust volgen door ze te bezoeken. We zien de ontwikkeling van bunkers vanaf bunkers gebouwd volgens het principe van die uit de 'Westwall' (of Siegfrielinie). Tot de allermodernste versies uit de laatste fase van de oorlog in Frankrijk.

Wil je meer weten klik dan op de ronde foto.

Dinsdag is een dag om zelf of met elkaar in te vullen

Op woensdag bezoeken wij een assemblage-fabriek en afvuurstelling van de V1. Deze ligt midden in een bos en is jaren 'vergeten'.

 

Daardoor kunnen wij een heel goed beeld krijgen van het 'hoe-en-wat' op deze plekken. Er waren er tientallen in Noord-Frankrijk en België. Weinigen zijn nog zo mooi intact. 

 

Wil je meer weten klik dan op de ronde foto.

Donderdag is een dag om zelf of met elkaar in te vullen

Op vrijdag bezoeken we met elkaar de V2 bunker in Eperleques. Hier zien we de dwangarbeiders aankomen. Hier zien we de bouw van de enorme fabriek. Her zien we....Tja, dat zien we in het voorjaar wel.

Wij zorgen voor een mooie picknick en na de middag gaan we......ja, dat wordt genieten!

Wil je meer weten klik dan op de ronde foto.

Die avond hebben we de traditionele BBQ, waarbij wij hier en daar aanschuiven en nog eens fijn nagenieten van een week in een prachtige omgeving en met een onderwerp waarbij je je niets had kunnen voorstellen. 

 

Op zaterdag trekken we weer op huis aan met heel veel mooie herinneringen aan een heerlijke week.

De Prijs

Deze rally is alleen bedoeld voor NCC-leden. Voor deze rally, die staat voor Geschiedenis en Genieten, meld je je elektronisch aan via de NCC-site.
Vanaf eind november kun je je al inschrijven. Wees er op tijd bij, want 14 januari om 23.59 uur gaat de inschrijving ‘op slot’. De belangstelling voor deze rally is groot en doordat deze rally in een schoolvakantieweek valt, hebben equipes met (klein)kinderen voorrang bij een eventuele loting.
Er kunnen maximaal 30 equipes mee. Aanmelden doe je voor 15 januari 2019.
Betalen van de aanbetaling doe je na 1 januari, maar voor 15 januari 2019.
Deze heerlijke week met veel maaltijden en alle entrees kost € 85,00 per equipe.
Daarboven komt € 45,50 per volwassene en € 27,50 per kind tot 16 jaar.
Honden betalen dit jaar helemaal niets.
De aanbetaling van € 50,00 gaat naar rekening NL69INGB0006677713 t.n.v.
Hr. E.B.T. Vink en/of Mw M.M.C. Vink - Knuist o.v.v. ‘Bommen en Bunkers’ en je lidnummer.

De leiding is weer in handen van Vera en Hans Krommenhoek en                    Marieke en Erik Vink.