Maginotlinie 2018

Van zaterdag 28 april tot zaterdag 5 mei 2018

Montmédy

Montmédy is een klein plaatsje, dat in Noord Frankrijk wat ligt te sluimeren tegen de helling van de Citadel. Er zijn twee bakkertjes, twee restaurantjes met onduidelijke openingstijden, twee spaar-banken en in de bistro kun je onder het genot van een 'vin rouge' de nodige kritiek leveren op de huidige regering.

Sinds kort zijn er twee supermarkten, die elkaar naar het leven staan, maar verder dut Montmédy rustig verder aan de Chiers.

 

 

 

 

Montmédy ligt 200 km van het NCC-terrein in Geulle.

 

Voor ons gaat de camping enige dagen eerder open dan andere jaren. Het is een kleine camping aan het glacis van de vesting. De emplacementen zijn om- geven door heggetjes. Naar de bakker in het dorp is het heen 3 minuten fietsen en een kwartier terug.  Deze camping wordt de uitvalbasis voor onze tour.

Vanuit de vesting heb je een uniek uitzicht over het plaatsje. Je kunt tot heel ver kijken.

 

Van 941 tot 1364 was Montmédy de hoofdstad van het Graafschap Chiny.  In  1221 liet de graaf de eerste burcht bouwen.  In 1364 kwam het graafschap bij het Hertogdom Luxemburg

In de periode 1559 tot 1579 heeft de gouver-neur  van Montmédy een vesting gemaakt.

In 1659 werd Montmédy Frans. 

Na 1677 nam de beroemde Franse fortenbouwer Vauban de vesting onder handen en kreeg de vesting zijn huidige vorm. De vesting was een onderdeel in de reeks van Citadellen langs de Franse noord grens.

 

In 1914 waren er in de citadel 2300 Franse soldaten gelegerd. Toen de Duitsers Frankrijk binnenvielen, peerden ze 'm naar Verdun. Van hen bereikten 20 soldaten en 1 officier  deze stad.

De Maginotlinie

 

Een klein stukje geschiedenis

In 1870 verklaarde Frankrijk de oorlog aan de Pruisen.

De Fransen dachten de Duitsers wel even aan te kunnen.

Maar de Fransen misten de steun van de Britten en de Russen. En voor de Fransen het wisten werd er hevig gevochten in het noord-oosten van Frankrijk.

Tenslotte werd in oktober Parijs belegerd en brak er hongersnood uit in de hoofdstad.

Op 10 mei 1871 tekende Frankrijk de Vrede van Frankfurt en moest Frankrijk Elzas - Lotharingen afstaan aan Duitsland 

Waarom Frankrijk die gebieden moest afstaan, was wel duidelijk: daar zat kolen en staal in de grond.

Verder moesten de Fransen een enorm geldbedrag aan Duitsland betalen, wat als een nog grotere vernedering gezien werd dan het verliezen van die oorlog. (5 miljard Goudfrank = 2 x de jaarbegroting).

De Fransen vertrouwden de Duitsers helemaal niet meer en bouwden grote forten aan de nieuwe grens.

 

In 1914, bij het begin van de Eerste Wereldoorlog, trokken de Duitse troepen om die verdediging heel. Ze trokken dus door België met hun legers. Ze trokken vlak onder Nederland door (door het 'Gat van Visé').

 

Ze durfden niet door de Ardennen heen: dat waren allemaal smalle,  modderige weggetjes. Die weggetjes

 

liepen van de heuvel, zigzag naar het dorp. Om in het volgende dorp te komen, moest je weer zigzag omhoog over de volgende heuvels.

Een leger met zware kanonnen kwam daar veel te traag vooruit, dus door de Ardennen trekken was voor een groot,  aanvallend leger geen optie.

 

In 1918 werd er wapenstilstand gesloten tussen Duitsland en de Geallieerden (Frankrijk, Groot Brittanië,  USA, enz.

Tijdens de vredesbesprekingen in 1919 werd bedacht dat Duitsland de oorlog verloren had.

Bij die vrede nam Frankrijk de Duitsers flink te pakken

1.  Duitsland moest Elzas -Lotharingen weer teruggeven aan Frankrijk.  

2. Duitsland moest 132 miljard goudmark betalen.

3. Duitsland mocht geen leger van enige betekenis meer hebben.

 

Maar na twee invallen (1870 en 1914) vertrouwden de  Fransen de Duitsers helemaal niet meer. Ze wilden een enorme 'verdedigingsmuur' aan de Duitse grens.

Een heel nieuwe en heel sterke, want:

1. De oude forten waren sterk verouderd.

2. Met de nieuwe grens 'haalden' de kanonnen het niet

3. Door de vele doden, was het leger te klein.

Kort na de Eerste Wereldoorlog was er in Frankrijk nog niet genoeg geld. Maar al snel kwamen er plannen. De eerste plannen waren heel grootschalig. Met ook vliegtuighangars onder de grond en tankgarages.

 

Uiteindelijk was het de Minister van Oorlog en veteraan André Maginot, die een realistisch plan in diende bij de regering. De bouw duurde van 1930 tot 1938 en kostte 1,5 miljard euro. Dat was heel veel geld en andere projecten in het land moesten wachten.

Het leverde wel heel veel banen op en in de grens-streken kreeg men overal elektriciteit.

 

Bij de bouw van de Maginotlinie, sprak men niet meer van forten, maar van 'Ouvrages'.

In het noorden bestond de linie uit 22 artillerieforten of Gros Ouvrages (letterlijk vertaald: Groot Werk) en 36 infanterieforten of Petit Ouvrages. In het zuiden werden 23 Gros Ouvrages en 27 Petit Ouvrages gebouwd.

Vanaf de Belgische grens liep de linie tot aan Corsica.

Langs de Belgische grens waren verdedigingswerken, maar door de Ardennen kon geen leger trekken en het 'Gat van Visé' was gesloten toen de Belgen het onneembare Fort Eben Emael hadden gebouwd.

 

De linie was / is geen gebouw, maar een stelsel van gangen, diep in de rotsen uitgehouwen

Deze gangen verbonden ruimtes en torens met elkaar.

De gangen waren zo lang dat er treintjes reden.

Ieder werk had een ziekenzaal keuken, bakkerij, enz.

De Rally 

 

 

Ja, dan wordt het tijd om het eens over de rally te hebben.

Wij adviseren iedereen om vrijdagavond al een slag te maken en de caravan te laten overnachten in 't Böschke in Geulle.

 

Op zaterdag 28 april ben je vanaf 13.30 uur van harte welkom op de camping in Montmédy.

Die avond hebben we een gezamenlijke maaltijd, d.w.z. we hebben een ballenavond: ieder maakt zijn lekkerste gehaktballetjes (50 gr.)

 

 

Op zondag slapen we eerst maar eens lekker uit.

In de middag bezoeken we De Citadel van Montmédy.

 

 

 

Maandag gaan we een beeld proberen te krijgen van de Maginotlinie; waar liep die linie en hoe zat hij in elkaar.                           We bezoeken Ouvrage La Ferté. Eén van de kleinere forten en het meest westelijk fort in de Maginotlinie. De rest van de Belgische grens zou beschermd zijn door de Ardennen, of dat was in ieder geval de gedachte.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dinsdag is een dag om zelf of met elkaar in te vullen

Op woensdag gaan we ervaren waarom de oude forten, zoals bij Verdun, hun tijd echt wel hadden gehad. De Duitsers gingen steeds zwaardere kanonnen gebruiken om de Franse forten aan flarden te schieten.

Rondom Verdun lagen drie 380 mm kanonnen, die “lange Max” als bijnaam droegen. Deze marine kanons*) vuurden vanaf in beton uitgebouwde stellingen. De stelling van Duzy is, in tegenstelling tot de andere stellingen, toegankelijk gemaakt werd voor toeristen.

De kanonloop ligt er ook. Maar het is niet helemaal de originele loop.

Het is een soortgelijke loop. Hij werd er met heel veel machtsvertoon van opleggers en kranen op 3 juli 2014 op zijn plaats gezet.

 *) In het leger zijn het kanonnen. Bij de marine spreek je van kanons.

Bij het kanon genieten we van onze meegebrachte lunch.           Daarna gaan we naar Kamp Merguerre.

Diep verscholen in de dichte bossen nabij het dorpje Loison kan men het voormalige ‘Lager Marguerre’ terugvinden, een Duitse betonfabriek uit de 1e wereldoorlog. Het kamp, genaamd naar Hauptmann Hans Marguerre, maakte deel uit van de ‘Spezialabteilung Beton Fabrik’ (BeFa). Als Duitse ingenieur uit 

Berlijn was hij reeds voor de oorlog werkzaam in de beton-industrie. Dit kamp dat omstreeks 1915 werd opgericht bestond toen uit slechts 2 gebouwen, in 1916 werd het verder uitgebreid tot zijn huidige omvang. 

Donderdag is een dag om zelf of met elkaar in te vullen

Op vrijdag bezoeken we het grootste fort uit de buurt: Ouvrage Fermont. We bezoeken 's morgens het museum. Daarin staan 'doorgesneden' geschuts-koepels, zodat je helemaal kunt zien hoe dat allemaal werkte. 

Verder zijn er diorama's en staan er Franse voertuigen die in  die oorlog werden gebruikt 

Wij zorgen voor een mooie picknick en na de middag gaan we het fort in......ja, dat wordt genieten!

 

Die avond hebben we de traditionele BBQ, waarbij wij hier en daar aanschuiven en nog eens fijn nagenieten van een week in een prachtige omgeving en met een onderwerp waarbij je je niets had kunnen voorstellen. 

 

Op zaterdag trekken we weer op huis aan met heel veel mooie herinneringen aan een heerlijke week.

De Prijs

Deze rally is alleen bedoeld voor NCC-leden. Voor deze rally, die staat voor Geschiedenis en Genieten, meld je je elektronisch aan via de NCC-site.
Vanaf eind november kun je je al inschrijven. Wees er op tijd bij, want 14 januari om
23.59 uur gaat de inschrijving ‘op slot’. De belangstelling voor deze rally is groot en
doordat deze rally in een schoolvakantieweek valt, hebben equipes met
(klein)kinderen voorrang bij een eventuele loting.
Er kunnen maximaal 30 equipes mee. Aanmelden doe je voor 15 januari 2018.
Betalen van de aanbetaling doe je na 1 januari, maar voor 15 januari 2018.
Deze heerlijke week met veel maaltijden en alle entrees kost € 85,00 per equipe.
Daarboven komt € 72,50 per volwassene en € 57,50 per kind tot 16 jaar.
Honden betalen €16,00 voor deze week.
De aanbetaling van € 50,00 gaat naar rekening NL69INGB0006677713 t.n.v.
Hr. E.B.T. Vink en/of Mw M.M.C. Vink - Knuist o.v.v. ‘Maginot’ en je lidnummer.

De leiding is weer in handen van Vera en Hans Krommenhoek en Marieke en Erik
Vink.